Afschrift of uittreksel burgerlijke stand
Direct regelen
De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen zoals een geboorte, huwelijk of overlijden, vast in de registers van de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift (volledige weergave van de feiten) of een uittreksel (beperkte inhoud) nodig voor bijvoorbeeld een pensioenverzekering of een nalatenschap? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Kosten
De kosten voor een uittreksel uit de burgerlijke stand zijn € 14,00 (2021)
Aanvragen
U kunt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand op 3 manieren opvragen:
- Online via het formulier Uittreksel burgerlijke stand. U logt in met DigiD, betaalt met iDeal en krijgt het afschrift of uittreksel binnen 3 werkdagen thuisgestuurd.
- Schriftelijk. U schrijft een brief met daarin in ieder geval:
- uw naam en adres;
- de datum waarop de aanvraag betrekking heeft (geboortedatum, huwelijksdatum of overlijdensdatum);
- een kopie van uw geldige legitimatiebewijs;
- uw handtekening.
- Aan de balie van de gemeente.
Meenemen
- Geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument).
- Als u het afschrift of uittreksel voor iemand anders aanvraagt, moet u meerderjarig zijn en heeft u een schriftelijke machtiging nodig. Ook moet u een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs meenemen.
- Geld: u betaalt het afschrift of uittreksel met pin of contant.
Soorten afschriften en uittreksels
De gemeente maakt uittreksels bij:
- geboorte;
- huwelijk of partnerschapsregistratie;
- echtscheiding of beëindiging partnerschapsregistratie;
- overlijden.
Een uittreksel uit de burgerlijke stand is ook wel bekend als: geboorteakte, geboorteregister, huwelijksakte, huwelijksregister, overlijdensakte of echtscheidingsakte.