Eerste doelvoorschriftenvergunning voor innovatieve varkensstal in Berkelland

Een varkensbedrijf aan De Voort 1 in Neede, provincie Gelderland heeft als eerste in Nederland een doelvoorschriftenvergunning gekregen. Met deze nieuwe manier van vergunnen wordt een maximale uitstoot vastgelegd en wordt de uitstoot continu gemeten met sensoren. De agrarisch ondernemer bepaalt zelf hoe de uitstoot beperkt wordt en kan de uitstoot betrouwbaar aantonen aan de toezichthouder. Het is het eerste bedrijf in Nederland dat een milieuvergunning krijgt op basis van doelvoorschriften. Het gaat om een ontwerp-vergunning.

Provincie Gelderland, gemeente Berkelland en het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) hebben de afgelopen tijd samengewerkt om de nieuwe manier van vergunnen mogelijk te maken. Dit kan omdat er nu betaalbare en betrouwbare meetapparatuur beschikbaar is.

Nieuwe innovatieve techniek

De varkenshouder wil een deel van de oude stallen slopen en één nieuwe stal bouwen. In deze nieuwe stal zullen 1990 vleesvarkens worden gehouden. De stal krijgt een innovatieve techniek, een combischraper. Daarmee wordt elke dag de mest uit de stal verwijderd. Hierdoor is er minder stikstof- en methaanuitstoot en verbetert het leefklimaat van de varkens.

Continu meten

Anders dan bij een normale vergunning wordt bij deze vergunning de stikstofuitstoot uit de stal continu met sensoren gemeten. Zo kan de agrariër controleren wat het effect van de genomen maatregelen is en dit naar eigen inzicht binnen de regels aanpassen. Doordat de overheid goed inzicht heeft in de daadwerkelijke uitstoot van het bedrijf, kan beter toezicht worden gehouden. Zo is er meer zekerheid dat de natuur goed beschermd wordt. Als er een mogelijke overschrijding van de jaarlijks vergunde uitstoot komt, moet de agrariër een plan maken hoe hier onder te blijven en deze voorleggen aan de gemeente en provincie ter goedkeuring.

Het doel is leidend, niet het middel

Normaal gesproken wordt in een milieuvergunning voorgeschreven hoe een ondernemer een emissiearme techniek moet gebruiken en onderhouden. Bij een doelvoorschriftenvergunning is dit aan de ondernemer zelf. Hier wordt het doel, de maximale uitstoot, leidend. Daar wordt de ondernemer op gecontroleerd. Het voordeel voor de ondernemer is dat er ook voer- en managementmaatregelen gebruikt kunnen worden om onder de maximale uitstoot te blijven.

In de wet is er een mogelijkheid om een nog niet formeel erkende nieuwe techniek te vergunnen, waar wel wetenschappelijk bewijs voor is. De voorwaarde is dat de uitstoot continu gemeten wordt. Van deze optie is in deze vergunning gebruik gemaakt. Het formeel erkennen van technieken is een tijdrovend proces.

Pilot versnellen emissiearme landbouw

Het is belangrijk dat veehouderijen investeren in maatregelen die bijdragen aan minder stikstofuitstoot. Provincies, het ministerie van LVVN en de Coalitie Vitale Veehouderij werken daarom samen in de Versnellingsaanpak emissiearme landbouw. Het initiatief in Berkelland is als pilot onderdeel van deze samenwerking.

Gedeputeerde Harold Zoet: “Deze initiatieven kunnen heel veel gaan betekenen in de stikstofopgave voor nu en in de toekomst. Met meten en deze nieuwe manier van vergunnen kunnen we eindelijk echt werk maken van innovatieve stikstof reducerende initiatieven. Zo zetten we de boer echt aan het roer.”

Samenwerken

De milieuvergunning op basis van doelvoorschriften is afgegeven door de gemeente Berkelland. De provincie is verantwoordelijk voor het afgeven van de natuurvergunning en heeft getoetst of er in de nieuwe situatie geen sprake is van een toename van stikstof op gevoelige natuur. Hiervoor is een verklaring van geen bedenkingen afgegeven. De aanvraag voor de bouwvergunning van de stal is nog in behandeling bij de gemeente. Verwachting is dat deze over enkele maanden in ontwerp ter inzage kan worden gelegd.

Wethouder Arjen van Gijssel: “We hebben bij deze vergunningverlening met veel partijen samengewerkt. De Omgevingsdienst Achterhoek, provincie Gelderland, het ministerie van LVVN. Dat kost tijd en vraagt veel inspanning, maar we doen dit met z’n allen. Samen hebben we dit mogelijk gemaakt. In het belang van de doorontwikkeling van de landbouw als ook in het belang van de agrarische ondernemer en het dierenwelzijn.”

Doelvoorschriftenvergunning ligt vanaf 11 oktober ter inzage

De ontwerp-vergunning ligt vanaf 11 oktober 2024 6 weken ter inzage. Iedereen kan hierover tot en met 21 november 2024 zienswijzen indienen.