Hele maand juni Achterhoek Pride

De hele maand juni vieren we de Achterhoek Pride. De Achterhoek Pride is een initiatief van 10 Achterhoekse gemeenten om aandacht te vragen voor de LHBTIQA+-gemeenschap. Gemeente Berkelland is dit jaar gastgemeente. Uit ons Achterhoek Pride Magazine plaatsen we de komende periode een aantal interviews met inwoners. Lees meer over de Pride en bekijk een overzicht van alle activiteiten in de regio op Achterhoekpride.nl.

“Je bent pas gelukkig als je jezelf kunt zijn”

Marcel wist al op jonge leeftijd dat hij gay was. Gelukkig werd dit direct geaccepteerd door zijn omgeving, wat bij heeft gedragen aan zijn mooie jeugd. Op zijn twintigste vond hij zijn geluk in een relatie met zijn partner, die helaas vijf en een half jaar geleden overleed.

Samen hebben ze veel voor de homo community gedaan. Na het overlijden van zijn partner nam Marcel de coördinatie over van de bi- en homokringen waar zijn partner eerder bij betrokken was. Ze moedigden anderen atijd aan om zichzelf te zijn. “We begrepen goed waarom sommige homostellen niet graag in de schijnwerpers wilden staan, vanwege mogelijke negatieve reacties. Na onze bruiloft stonden we op de voorpagina van de Gelderlander, wij vonden het leuk om onszelf zichtbaar te maken en als wij hiermee iemand kunnen laten zien dat het oké is wie je bent dan is dat alleen maar mooi.”

Marcels open tuin

Ook in Marcels open tuin merkt hij dat mensen vooral op zoek zijn naar iemand om mee te praten. Wanneer er mensen langskomen voelt hij altijd al snel aan dat iemand komt om zijn hart te luchten. “Hier ontstaan soms mooie gesprekken en soms komen ze nog een keer terug om koffie te drinken.”

Zoek mensen die je accepteren

Marcel heeft altijd zichzelf kunnen zijn en is dat ook altijd geweest. Maar hij hoort in zijn omgeving verhalen van mensen die niet worden geaccepteerd door hun familie of die niet durven uit te komen voor hun homoseksualiteit. “Het is belangrijk om mensen op te zoeken die je accepteren zoals je bent.

Dit kan een gesprek, bijvoorbeeld met je ouders, makkelijker maken als je iemand bij je hebt die je steunt.” Dat sommige groepen nog gediscrimineerd worden voor wie ze zijn laat duidelijk zien dat de LHBTIQA+-community heel belangrijk is. “Zelf heb ik hier geen last van, maar het is belangrijk dat er publiciteit aan wordt gegeven. Hoe meer bekendheid, hoe sneller mensen het gevoel krijgen dat ze geaccepteerd zullen worden.

Wees jezelf

“Omring je met mensen die je accepteren zoals je bent. Als mensen je niet kunnen waarderen om wie je bent, laat ze dan los. Als je niet jezelf kunt zijn word je nooit gelukkig.”