Startnotitie tweede fase bezuinigingen 2026-2028 aangeboden aan gemeenteraad

Het Rijk gaat gemeenten korten op hun belangrijkste inkomstenbron: het Gemeentefonds. Ook Berkelland krijgt vanaf 2026 minder geld. Hierdoor moeten we bezuinigen zodat we onze meerjarenbegroting vanaf 2026 in evenwicht houden. Het college doet nu een procesvoorstel aan de raad om bezuinigingskeuzes te maken.

In een startnotitie staat op welke manier het college met de raad in gesprek wil over de bezuinigingen. Het college wil daarbij voor ongeveer € 5 miljoen aan bezuinigingsvoorstellen doen voor de Perspectiefnota 2026-2028. Afgelopen zomer is hiervoor een inventarisatie gemaakt met mogelijke bezuinigingen.

Tweede ronde bezuinigingen

Wethouder Financiën Hans van der Noordt: “We hebben in de Programmabegroting 2025-2028 al een eerste fase met bezuinigingen opgenomen. Dit zijn bezuinigingen die vooral technisch van aard zijn, bijvoorbeeld door scherper te gaan ramen. Daarmee komen we nog niet op het bedrag dat we daadwerkelijk vanaf 2026 moeten bezuinigen. Daarom starten we met de raad een tweede ronde bezuinigingen.”

Scherper ramen

Ook in deze fase 2 van de bezuinigingen zien we ook mogelijkheden om scherper te ramen. Maar een deel van bezuinigingsvoorstellen heeft wel degelijk inhoudelijke effecten. Van der Noordt: “Op onze samenleving en inwoners, maar ook op bijvoorbeeld toekomstige investeringen en kosten. Dat kan pijnlijk zijn. Als we bijvoorbeeld het onderhoud van onze wegen nog verder zouden moeten terugschroeven, gaan we dat echt wel merken. Het college ziet dat een deel van deze maatregelen nodig is om de meerjarenbegroting in evenwicht te houden.”

Samen juiste keuzes maken

In de startnotitie wordt het proces beschreven om als college en raad samen de juiste keuzes te maken. Die moeten in maart 2025 zijn gemaakt om nog op tijd mee te kunnen in de Perspectiefnota 2026-2028. De gemeenteraad moet de startnotitie vaststellen en geeft daarmee inhoudelijk richting aan het proces. In november en december van dit jaar lichten we de keuzemogelijkheden toe aan de gemeenteraad.