Verklaring naar aanleiding van ontslag wethouders

Gevoel van verbijstering, ongeloof en teleurstelling

Woensdagochtend 19 juni 2024 hebben de burgemeester en gemeentesecretaris tijdens een ingelaste personeelsbijeenkomst de medewerkers ingelicht over het ontslag van drie wethouders. Dit besluit is op 19 juni 2024 tijdens de raadsvergadering door de gemeenteraad genomen. De drie wethouders zijn tijdens een eerdere raadsvergadering (op 4 juni 2024) letterlijk opgestaan voor de ambtelijke organisatie. Daarmee wilden zij een signaal afgeven tegen grensoverschrijdend gedrag en voor een veilige werkomgeving.

Tijdens de drukbezochte bijeenkomst hebben veel medewerkers hun gevoel van verbijstering, ongeloof en teleurstelling geuit. De aanwezige medewerkers hebben massaal hun steun betuigd aan de drie wethouders door allemaal te gaan staan en luid te applaudisseren.

De impact van ongewenst, grensoverschrijdend gedrag lijkt te worden gebagatelliseerd, terwijl de gevolgen nog dagelijks voelbaar zijn. Ondanks dat er geen officiële klachten en aangiftes zijn ingediend, vinden wij dat de meldingen zeer serieus genomen moeten worden. Deze meldingen zijn in vertrouwen gedaan en geanonimiseerd opgenomen in het onderzoeksrapport. Het feit dat melders zich niet kenbaar maken zegt iets over het gevoel van onveiligheid.

De nu ontstane situatie doet afbreuk aan het wederzijds vertrouwen tussen de ambtelijke organisatie en de raad. Het draagt niet bij aan de stappen die we samen moeten zetten voor het creëren van een veilige werkomgeving waarin we elkaar aanspreken op houding en gedrag.

Als medewerkers en directie verwachten wij een voorbeeldfunctie van de raadsleden en het college als het gaat om houding en gedrag. Als vertegenwoordigers van de gemeente moeten zij zich extra bewust zijn van de gezagsverhouding in de samenwerking met de ambtelijke organisatie. De wethouders hebben laten zien zich hier wel terdege bewust van te zijn. Wij vinden het onbegrijpelijk dat het opkomen voor de ambtelijke organisatie leidt tot ontslag.

Is dit wat er gebeurt als je opstaat tegen grensoverschrijdend gedrag?

Medewerkers, ondernemingsraad en directie gemeente Berkelland.