Wereld Alzheimer Dag

Zaterdag 21 september is het Wereld Alzheimer Dag. Daarom vragen we extra aandacht voor dementie. Dementie is een hersenziekte waarbij de hersenen informatie niet meer goed kunnen verwerken. De eerste verschijnselen van dementie verschillen per persoon en per vorm van dementie. Mensen met (beginnende) dementie hebben bijvoorbeeld moeite met dingen te onthouden, de weg weten, dingen doen, praten en begrijpen. Soms kan ook het karakter veranderen.

Tips voor het omgaan met dementie

Door aanpassingen in huis, hulp én begrip kunnen mensen met (beginnende) dementie nog heel lang thuis wonen. Met de volgende simpele tips kan ook u daar uw steentje aan bijdragen.

• Laat mensen met dementie in hun waarde en neem hen serieus. Wees belangstellend en ga zo veel mogelijk mee in hun beleving. Corrigeer verhalen of onjuistheden dus niet en spreek niet tegen
  • Praat in korte zinnen
  • Stel 1 vraag per keer
  • Vraag toestemming (“vindt u het goed als…”) voordat je handelt. Dat stelt gerust en zo laat je de regie bij de persoon met dementie.
  • Maak oogcontact of leg voorzichtig even uw hand op de arm van de persoon met dementie voordat u iets zegt
  • Geef complimentjes! Zo krijgt iemand het gevoel iets (nog) goed te kunnen en daardoor groeit de eigenwaarde

Dementievriendelijke gemeente

De gemeente Berkelland is een dementievriendelijke gemeente. Dit betekent dat wij samen met u willen werken aan een samenleving waar meer acceptatie is voor mensen met dementie. Van bakker en buurman, tot sportclub en wijkagent. Met kleine dingen en een beetje begrip kunnen we met elkaar al een heel verschil maken!

Training ‘Goed omgaan met dementie’

De organisatie Samendementievriendelijk biedt de training ‘GOED omgaan met dementie’ aan, zowel fysiek als online (www.samendementievriendelijk.nl). Een aanrader want de kans is groot dat u in uw buurt, winkel of binnen uw vereniging te maken hebt of gaat krijgen met mensen met dementie. Wilt u over de fysieke training meer informatie? Kijk dan op de bovenstaande website of neem contact op met Wim Staargaard via 06-47160107 of via e-mail wim.staargaard@voormekaar.net.

Wees welkom bij het Alzheimer Trefpunt Berkelland

Sinds juni heeft het Alzheimer Trefpunt Berkelland haar deuren weer geopend, met als locatie het gemeentehuis van Borculo (Marktstraat 1). De bijeenkomsten worden georganiseerd voor mensen met dementie, hun partners, kinderen, familie, vrienden en anderen belangstellenden. Je krijgt er informatie over (omgaan met) dementie en antwoord op je vragen. Er is volop ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ervaringen. Daardoor is het Trefpunt ook een ontmoetingsplek voor gezelligheid en sociaal contact.

Op 20 september staat het Alzheimer Trefpunt in het teken van het thema van de Wereld Alzheimer Dag: ‘Samen in Beweging’. Medewerkers van de Sportfederatie Berkelland en Fit-Art verlenen hun medewerking aan deze bijeenkomst. Het begint om 09.30 uur en eindigt om 11.30 uur. De deuren zijn geopend vanaf 09.15 uur.

Film ‘De Terugreis’ in Bibliotheek Oost-Achterhoek

Ter gelegenheid van Wereld Alzheimer Dag draait de Bibliotheek Oost-Achterhoek in haar vestiging in Ruurlo op donderdagavond 19 september de film ‘De Terugreis’. De film begint om 20.00 uur. Na de film is er gelegenheid om na te praten.

Over De Terugreis

Jaap en Maartje zijn bijna 50 jaar samen. De nukkige Jaap heeft niet zoveel zin meer om dingen te ondernemen, de soms wat verwarde Maartje zit nog vol levenslust. Wanneer een oude vakantievriend ze uitnodigt in Zuid-Europa, laat Jaap zich overhalen om hem op te zoeken. Onderweg komt hij tot het pijnlijke besef dat zijn vrouw dementerend is. Zich realiserend dat alles wellicht anders gaat worden, leren ze opnieuw waarom ze elkaar liefhebben.

Aanmelden

De film is gratis te bezoeken, aanmelden kan via www.oostachterhoek.nl/terugreis of in de vestigingen van de Bibliotheek Oost-Achterhoek.