U heeft een hulpvraag. Voormekaar ondersteunt u

De medewerkers van Voormekaar denken met u mee en geven advies; wat is helpend voor u en uw situatie?
Als dat nodig is kunnen wij u begeleiden naar hulp en ondersteuning, bijvoorbeeld:

• Heeft u vragen over de opvoeding?
  • Wilt u zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen?
  • Heeft u vragen over werk en inkomen?
  • Wilt u iets doen aan uw financiële situatie?
  • Wilt u graag meer sociale contacten?
  • Heeft u als mantelzorger vragen?
  • Wilt u uw eigen eigen huishouden blijven doen?

Bel met Voormekaar of vul het contactformulier in. Tijdens een telefoongesprek neemt een medewerker van Voormekaar de tijd om uw vraag of probleem te verduidelijken en u van advies te voorzien. Soms is dat gesprek voldoende. Het kan ook zijn dat we een afspraak bij u thuis inplannen voor een keukentafelgesprek.

In een persoonlijk gesprek  bespreken wij uw vraag en proberen we duidelijk te krijgen wat u graag wilt bereiken. In alle rust proberen we samen een antwoord te vinden op vragen als:

• Hoe ziet uw persoonlijke situatie eruit?
  • Wat wilt u bereiken? Wat is daarvoor nodig?
  • Wat kunt u zelf?
  • Hoe gaat het met de mensen om u heen; wat kunnen zij voor u doen?
  • Heeft u een mantelzorger? Hoe gaat het daarmee?
  • Bent u zelf mantelzorger? Hoe gaat het met u?

Wij richten ons op u, op het versterken van wat nog wél kan, eventueel met ondersteuning van de mensen om u heen. We kijken welke oplossingen binnen handbereik liggen, maar ook of we op zoek moeten naar passende vrijwillige of professionele ondersteuning.

Voormekaar kijkt naar wat voor u helpend kan zijn. Wat dat is, is voor iedereen anders.

Cartoon Blanche

Voorbeelden van ondersteuning dichtbij zijn een lokale boodschappendienst, een wekelijks loopuurtje of deelname aan een lotgenotengroep.

Het kan fijn zijn om iemand anders bij het gesprek te vragen, bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. U kunt ook kiezen voor een (gratis) cliëntondersteuner. Neem daarvoor contact op met MEE Samen, tel. 088 633 06 33.

Blijkt uit het keukentafelgesprek dat u professionele hulp of ondersteuning nodig heeft, dan bespreekt u met de medewerker van Voormekaar welke aanbieder van hulp en/of ondersteuning het beste bij u past. Dit leggen we vast in een ondersteuningsplan. Vervolgens doet u een aanvraag voor ondersteuning. Daarna volgt er een besluit van de gemeente.

Samen met de gekozen zorgaanbieder bespreekt u hoe de hulp en/of ondersteuning eruit komt te zien. De medewerker van Voormekaar houdt contact met u en de zorgaanbieder.

Als de termijn waarop u ondersteuning krijgt voorbij is, volgt er een evaluatie en een gesprek met een medewerker van Voormekaar en de zorgaanbieder. We bespreken dan met elkaar of het gewenste resultaat bereikt is of dat misschien nog iets anders nodig is.

Wanneer u professionele zorg of ondersteuning ontvangt, dan moet u een eigen bijdrage betalen. Dit is maximaal € 19,- per maand. Ondersteuning voor kinderen en jongeren (tot 18 jaar) is gratis. Wel betaalt u een eigen bijdrage als er voor uw kind een bouwkundige woningaanpassing nodig is. De eigen bijdrage betaalt u aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).

Soms is er bijzondere zorg/ondersteuning/maatwerk nodig. U kunt kiezen tussen aanbieders die een contract hebben met de gemeente of u koopt zelf ondersteuning in met een persoonsgebonden budget (PGB). Als u kiest voor een PGB, dan krijgt u een bewust keuzegesprek. Daarin krijgt u uitleg over de werking van het PGB en wat er van u wordt verwacht.