College van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) bestaat op dit moment alleen uit de burgemeester. Vanwege het ontslag van 3 wethouders is nu alleen Hans van der Noordt nog wethouder. Omdat er in een college van B&W minstens 2 wethouders moeten zitten, kan Hans van der Noordt alleen het college (in dit geval de burgemeester) adviseren en kan hij niet besluiten.

Burgemeester

De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad en voorzitter van het college van burgemeester en wethouders (B&W). De burgemeester wordt benoemd door de Kroon. Dat wil zeggen dat hij bij Koninklijk besluit deze functie krijgt op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De burgemeester heeft een aantal eigen wettelijke taken en bevoegdheden. Hij is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De burgemeester heeft een ‘zorgplicht’ voor bijvoorbeeld de tijdige voorbereiding van beleid en de goede samenwerking met andere overheden. Hij moet besluiten van de gemeenteraad en het college uitvoeren, maar als hij die in strijd met de wet of het algemeen belang acht, dan kan hij zo’n besluit voor vernietiging voordragen bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De burgemeester wordt steeds voor 6 jaar benoemd. Na advies van de gemeenteraad wordt een burgemeester meestal automatisch herbenoemd. Alleen de Kroon (Koning en de ministers) kan de burgemeester ontslaan, de gemeenteraad niet.

Op dit moment is de burgemeester verantwoordelijk voor alle besluiten die worden genomen.

Burgemeester Joost van Oostrum

• Openbare orde en veiligheid (incl. ondermijning, excl. informatieveiligheid)
  • Handhaving
  • Internationale betrekkingen