Opvanglocatie asielzoekers Eibergen
De gemeente Berkelland stelt een perceel langs de Groenlosweg (oude N18) beschikbaar aan het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Hier wil het COA een kleinschalige opvanglocatie realiseren voor 50 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) en 50 andere asielzoekers.
Proces
De komende tijd worden de plannen verder uitgewerkt. Dat leidt tot een bestuursovereenkomst en aanvullende afspraken opgesteld tussen de gemeente en het COA. Er zijn gesprekken met omwonenden en er wordt een klankbordgroep van omwonenden opgericht om mee te denken in het proces.
Voor dit project is een omgevingsvergunning nodig. In deze procedure is er mogelijkheid tot het indienen van bezwaar of beroep.
Nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte blijven van dit project, dan kunt u zich aanmelden voor een digitale nieuwsbrief. U kunt mailen naar locaties@gemeenteberkelland.nl.
Documenten
- Raadsvoorstel en besluit 30-05-2023
- Offerteaanvraag locatieonderzoek door Sweco
- Opdracht aan Sweco
- Tussentijdse werksessie locatieonderzoek
- Rapport Locatieonderzoek
- Bijlage locatieonderzoek
- Intentieverklaring COA-gemeente Eibergen
- Collegevoorstel 14-02-2024
- Besluitenlijst 14-02-2024
- Raadsmemo 07-02-2024 (deze is openbaar geworden na 14 februari)
- Transcriptie gedeelte toelichting in gemeenteraadsvergadering
- Raadsbrief 14-02-2024
- Brief Spreidingswet Gelderse Lijn
- Modellen aanzet gesprek omwonenden
Nieuwsbrief
- Nieuwsbrief Eibergen uitgave 1
- Nieuwsbrief Eibergen uitgave 2
- Nieuwsbrief Eibergen uitgave 3
- Nieuwsbrief Eibergen uitgave 4
- Nieuwsbrief Eibergen uitgave 5
Klankbordgroep
- Samenvatting Klankbordgroep 16-05-2024
- Samenvatting Klankbordgroep 11-07-2024
- Samenvatting Klankbordgroep 26-09-2024
Verdiepende sessies direct aanwonenden
Veelgestelde vragen
Er is een locatieonderzoek gedaan, op basis van door de gemeenteraad vastgestelde criteria op 30 mei 2023. Het college heeft uiteindelijk deze locatie gekozen voor een opvanglocatie voor asielzoekers. Argumenten:
- Eigendom van de gemeente.
- Het is voldoende groot voor een opvanglocatie.
- Voorzieningen zijn dichtbij.
- Vanwege de gunstige ligging ten opzichte van de andere COA locaties (Rekken en Winterswijk) gaat COA akkoord met een (voor hen) relatief kleine opvanglocatie.
- Er wordt hier in de toekomst geen woningbouw verwacht en het is daarom geschikt als tijdelijke locatie.
Het streven is eind 2025. Specifieker kunnen we dat nu nog niet maken, omdat er nog veel stappen moeten worden gezet, voordat de opvanglocatie open kan.
Dat is nu nog niet bekend. Alleen het perceel waarop we de opvanglocatie willen plaatsen is bekend.
We informeren de omgeving door middel van nieuwsbrieven. Ook betrekken en raadplegen we een klankbordgroep. Zij denken o.a. mee over de inrichting van de openbare ruimte en over de aanvullende werkafspraken die we als gemeente met het COA kunnen maken.
Het perceel is eigendom van de gemeente. Het perceel (10947) heeft een bedrijfsbestemming conform bestemmingplan Buitengebied Berkelland 2020.
Het locatiebesluit is genomen door het college. Daar is geen bezwaar tegen mogelijk. Voor de realisatie van de opvanglocatie zal nog een vergunningprocedure gevolgd worden. In deze procedure is er mogelijkheid tot het indienen van bezwaar of beroep. Daarnaast is er de mogelijkheid deel te nemen aan een klankbordgroep tijdens de uitwerking van de plannen.
De ontsluiting van het terrein wordt nader bepaald. Daarbij wordt rekening gehouden met diverse verkeersgebruikers; wandelaars, fietsers, automobilisten.
We richten ons nu op het huidige provinciaal plan waardoor wij 158 plekken moeten realiseren. Daarvan kunnen er globaal 50 plekken in Rekken landen en moeten we nog 100 plekken realiseren op een nieuwe COA-locatie.
Hier is geen eenduidig antwoord op. Ieder gezin en/of jongere heeft hiervoor zijn eigen reden(en). Het kan te maken hebben met de oorlog in hun land, angst voor de overheid vanwege hun geloof, angst voor de terreurbeweging in hun land, angst voor de verplichting om in militaire dienst te moeten of dat ze gevlucht zijn uit een kamp waar hun mensenrechten ernstig werden geschonden. Het wegsturen van een kind, geeft de nood van deze ouders aan. Ze willen hun kind in veiligheid brengen en een toekomst bieden.
Het COA zorgt voor 24/7 beveiliging op elke opvanglocatie. Daarnaast is het COA 24/7 bereikbaar voor omwonenden bij klachten of bijzonderheden. En zijn de lijntjes kort tussen COA en politie.
Ook schakelen we een onafhankelijk deskundig bureau in om voorafgaand aan de opening van de opvanglocatie een risicoanalyse uit te voeren en een beheerplan op te stellen. Ook voert het bureau een nulmeting en 1-meting uit naar de veiligheid en leefbaarheid in de omgeving van de opvanglocatie. De monitoring van de veiligheid en de leefbaarheid willen we graag bij een beheergroep neerleggen waarin ook omwonenden vertegenwoordigd zijn.
Net als in Rekken wordt ook hier een bestuursovereenkomst en aanvullende werkafspraken opgesteld tussen de gemeente en het COA. En ook hier wordt een klankbordgroep van omwonenden opgericht om mee te denken in het proces. Eibergen kent geen vaste belangenorganisatie, dus we vragen inwoners deel te nemen aan de klankbordgroep. Net als in Rekken willen we ook in Eibergen een onafhankelijk deskundig bureau inschakelen voor de monitoring van de veiligheid en leefbaarheid. Verder kijken we goed naar de stappen die in Rekken zijn gezet en beoordelen we, eventueel samen met de klankbordgroep, welke we in Eibergen gaan zetten.