Minderjarige vluchtelingen in Rekken
Aan de Panovenweg 14 in Rekken wonen sinds 13 oktober 2023 44 alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV). Het gaat om jongeren in de leeftijd van 15 tot 18 jaar, die zonder ouders of andere begeleiders in Nederland zijn aangekomen en hier asiel hebben aangevraagd.
Het pand aan de Panovenweg is een zogenoemde procesopvanglocatie. Dit betekent dat de jongeren hier wonen in de periode dat hun asielprocedure loopt bij de IND. De jongeren krijgen professionele begeleiding van het COA, de voogdijorganisatie Nidos en andere ondersteunende organisaties. Ook krijgen zij allemaal onderwijs op de internationale school (ISK in Borculo in het oude Staring College aan de Beukenlaan).
De opvanglocatie is in eerste instantie voor een periode van 2 jaar. Na anderhalf jaar besluit het college van burgemeester en wethouders of er een verlenging en uitbreiding mogelijk is.
Monitoring van de veiligheid en leefbaarheid
Om de veiligheid en leefbaarheid in de omgeving van de Panovenweg 14 te monitoren is een onafhankelijk bureau ingeschakeld, Bureau Beke. Bureau Beke heeft een risicoanalyse uitgevoerd voor de opening van de opvanglocatie. Daar is een overzicht uitgekomen van mogelijke risico’s en maatregelen om deze risico’s te beheersen. Voor de opening van de opvanglocatie zijn al enkele maatregelen in gang gezet door het COA en de gemeente. Alle risico’s en maatregelen zijn in een beheerplan gezet. Dit beheerplan wordt maandelijks bekeken en waar nodig bijgestuurd door een beheergroep. In deze beheergroep zitten afgevaardigden vanuit de gemeente, de politie, het COA, omwonenden, Trajectum en Tactus. De beheergroep wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter. Bureau Beke heeft daarnaast bij de start van de opvanglocatie ook een nulmeting uitgevoerd naar de veiligheid en leefbaarheid rondom de Panovenweg 14. Na 1 jaar is deze meting opnieuw uitgevoerd. De resultaten van deze metingen zijn teruggekoppeld aan de beheergroep.
Planning evaluatie tot aan besluit college van B&W
Omdat het beslismoment voor de toekomst van de opvanglocatie op 1,5 jaar na de start ligt, is een duidelijk tijdsplan, met acties opgesteld.
Na een evaluatie op grond van aspecten van leefbaarheid en veiligheid, én op basis van advies van alle betrokken partijen zal een besluit over de toekomst van de opvang genomen worden, zowel qua duur van de opvang als het aantal amv’ers. Bureau Beke is door de gemeente gevraagd om dit proces te begeleiden. Om de onafhankelijke rol van Bureau Beke in het proces te waarborgen, is besloten om het advies dat Bureau Beke aanlevert te beschouwen als één van de bronnen waaruit het college van B&W het besluit dient te baseren.
De planning voor 2025 is als volgt
Woensdag 15 januari – beheergroep bijeenkomst
In de beheergroepbijeenkomst worden de eerste resultaten van de eenmeting door Bureau Beke gepresenteerd en uitleg aan de beheergroep gegeven over de evaluatieopzet.
Woensdag 5 februari – tweede buurtschouw
In de tweede buurtschouw wordt onder leiding van Bureau Beke rondgelopen met omwonenden en genoemde overlastlocaties in eenmeting bezocht.
Woensdag 5 februari – beheergroep bijeenkomst
Gegevensverzameling evaluaties beheergroep
Bureau Beke ontvangt de rapportages van de beheergroep en voert hier een inhoudelijke analyse op uit. De conclusies worden voorgelegd aan de beheergroep, met de vraag of dit beeld overeenkomt met het beeld van de beheergroep. Belangrijk om aan te geven is, dat de conclusies die getrokken worden als apart product van de Beheergroep worden beschouwd; Bureau Beke zal zelf een afzonderlijke analyse uitvoeren.
Analyse van gegevens
Conclusies/verschillen nul- en eenmeting: fysieke presentatie Bureau Beke en start gesprekken met stakeholders. Input voor deze gesprekken is:
- Tweede buurtschouw (focus op aandachtslocaties die uit de eenmeting naar voren komen)
- Risicoanalyse (nalopen risico’s en mate van uitvoering oplossingsrichtingen)
- Nul- en eenmeting (focus op verklaringen voor geduide verschillen)
- Klachtenmeldingen (inclusief nieuwe maatregelen die daarin genoemd worden)
- Suggesties voor maatregelen in eenmeting
Aan betrokken partijen/stakeholders wordt gevraagd naar:
- cijfers, feiten en concrete bevindingen
- en of het beeld, dat uit de eenmeting naar voren komt wordt herkend in relatie tot deze cijfers en feiten en concrete bevindingen.
Betrokken partijen zijn:
- COA
- Politie
- Zwembad
- Trajectum
- Tactus
- ISK
Woensdag 5 maart – beheergroep bijeenkomst
Evaluatie, 1e bespreking/discussie beheergroep
Er vindt een korte terugkoppeling vanuit Bureau Beke op de eerste bevindingen na 5 februari 2024 plaats. Daarnaast een dialoog over de focus van de afzonderlijke adviezen onder leiding van de onafhankelijk voorzitter om daarmee de discussiebijeenkomst van 2 april voor te bereiden.
Bureau Beke levert een adviesnotitie en een presentatie voor de bijeenkomst op 2 april op.
Woensdag 2 april – beheergroep bijeenkomst
Deze bijeenkomst wordt opgenomen d.m.v. videoverslaglegging en vindt daarom plaats in de raadszaal van het gemeentehuis in Borculo.
Beheergroep bijeenkomst: afronding evaluatie
Discussiebijeenkomst, onder leiding van onafhankelijk voorzitter. Input is:
- Presentatie 1: conclusies beheergroep
- Presentatie 2: terugblik door DCR op het proces dat door de beheergroep is gelopen
- Presentatie 3: advies Bureau Beke
- Discussie met alle stakeholders over toekomst amv-locatie Rekken
- Conclusies en indien mogelijk toewerken naar gezamenlijk standpunt voor de toekomst
Het videoverslag, dat van deze discussie wordt gemaakt, wordt naast de documenten van de Beheergroep, DCR en Bureau Beke, aangeboden aan het college van B&W.
Dinsdag 29 april – Concept collegevoorstel gereed door gemeente Berkelland
Woensdag 7 mei – beheergroep bijeenkomst, terugleggen collegevoorstel
Dinsdag 13 mei – Beslissing college (exact 1,5 jaar na opening)
Vragen?
Lees meer over de
- Opvanglocatie Panovenweg Rekken (COA)
- Website gemeente nieuwkomers/opvang Rekken
- Website DCR/opvang Rekken
Voor vragen kunt u contact opnemen met het COA, DCR of met de gemeente:
- Voor vragen aan het COA, kunt u mailen naar fmmzrekkenpoa@coa.nl of bellen naar 06 21 26 29 02. De locatiemanager is Jacco Postma.
- Wilt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief van het COA over de opvanglocatie in Rekken? Mail dan naar fmmzrekkenpoa@coa.nl
- Voor vragen aan gemeente Berkelland kunt u mailen naar Daan.vanHaarlem@gemeenteberkelland.nl. We proberen uw vraag dan binnen 2 werkdagen te beantwoorden. Ook kunt u op werkdagen bellen naar 0545 250 250 en vragen naar Daan van Haarlem. Hij is als projectmanager vanuit de gemeente het eerste aanspreekpunt voor de AMV-opvang in Rekken.