Ontwerp-beleidsdocument voor hoge windmolens ter inzage

In de afgelopen anderhalf jaar hebben de gemeenten Berkelland en Oost Gelre toegewerkt naar beleidskaders voor het realiseren van windmolens. Daarbij is voor het Berkellandse grondgebied een gebied op de grens met de gemeente Oost Gelre in beeld dat ligt tussen de kernen Ruurlo, Beltrum, Groenlo en Zieuwent (zoekgebied K). Dit zoekgebied ligt ook op grondgebied van Oost Gelre. Na het voeren van een gezamenlijk participatieproces is een ontwerp opgesteld van een beleidsdocument voor het plaatsen van grote windmolens in dit gebied.

Op 14 mei 2024 besloot de gemeenteraad van Berkelland om het ontwerp van het “Beleidsdocument grote windmolens (gemeente Oost Gelre en gemeente Berkelland)” ter inzage te leggen. Dit ontwerp-beleidsdocument bevat beleidskaders voor de realisatie van grote windmolens in onder meer het Berkellandse zoekgebied K. Hierbij gaat het om ruimtelijke randvoorwaarden en om randvoorwaarden over het verrichten van onderzoek naar in het gebied aanwezige flora- en fauna. Verder zoekt het ontwerp-beleidsdocument aansluiting bij de nieuwe landelijke normen voor windmolens en windparken zoals die momenteel worden voorbereid. Deze gaan ook over gezondheidsaspecten die samenhangen met het plaatsen van windmolens. Ook bevat het kaders over (financiële) participatie en de manier waarop een initiatiefnemer de omgeving moet betrekken bij eventuele plannen.

Het ontwerp-beleidsdocument wordt door beide gemeenten gedurende een periode van 6 weken ter inzage gelegd. In die periode kan iedereen reageren op de inhoud van het ontwerp-beleidsdocument door het indienen van zienswijzen. Op overheid.nl is te lezen hoe zienswijzen kunnen worden ingediend.

Na afloop van de ter inzage legging worden de zienswijzen inhoudelijk beoordeeld. Daarna is het aan de gemeenteraden van beide gemeenten om te beslissen over de vaststelling van het definitieve beleidsdocument voor hun eigen gemeente. Als er zienswijzen worden ingediend over het ontwerp-beleidsdocument, dan moeten de gemeenteraden de inhoud en beantwoording daarvan ook meenemen in hun besluitvorming.

Wethouder Hans van der Noordt: “Het opstellen van beleidskaders voor het plaatsen van hoge windmolens is een complex proces. Als gemeenten vinden wij dat het moment daar is om ons voorstel daarover voor te leggen aan onze inwoners.”